Pred odchodom na dovolenku
Je leto a nastal čas dovoleniek a s tým spojeného cestovania. Či už doma alebo v zahraničí, cestovanie okrem radostí prináša aj určitú mieru zodpovednosti ako za seba ale aj za ostatných . Otázka bezpečnosti sa čoraz častejšie dostáva do popredia aj v oblasti dopravy a cestovného ruchu. Niekedy je tiež príliš alebo nevhodne medializovaná. To sa teraz stalo pri zavedení novelizovaných dopravných predpisov v susednej Českej republike . Pre zlepšenie orientácie v tejto oblasti možno pomôže tento stručný prehľad noviel, ktoré sa udiali v legislatíve v ČR ,tak ako ich udáva nový zákon o silničním provozu platný od 1.7.2006 a vykonávacia vyhláška k nemu (zákon č. 226/2006 Sb).
Ad 1 Povinnost celodenního a celoročního svícení.
Paragraf 32, odstavec 1
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena buď potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
Ad 2 Vyšší sankce za jízdu pod vlivem alkoholu a ostatních omamných látek (drogy, léky) !
Novinkou je, že vedenie motorového vozidla pod vlyvom alkoholu je novým trestným činom v trestnom zákone (konkrétně § 201). Za tento trestný čin hrozí trest odňatia slobody až na jeden rok, peňažitý trest alebo zákaz činnosti. Vyššia trestná sazba – 6 mesiacov až 3 roky alebo zákaz činnosti – hrozí recidivistom alebo napríklad vodičom hromadných dopravných prostriedkov.
Ad 3 Povinné dětské autosedačky na všech typech komunikací !
V souvislosti s týmto paragrafom je potrebné upozornit tiež na dôležitosť výberu sedačky – základným kritériem je váha a výška dieťaťa, nie iba jeho vek .
Ad 4 Povinné přilby pro cyklisty !
Novelizácia ukladá povinnosť cyklistom mladším ako 18 rokov používať pri jazde ochrannú prilbu schváleného typu a mať ju nasadenú a riadne pripevnenú na hlave. Doporučuje sa ale používať prilby v každom veku.
Ad 5 Předjíždění cyklistů !
Vodič musí vždy pri predchádzaní cyklistu použiť znamenie o zmene smeru jazdy(smerovky) aj keď nevybočuje zo svojho smeru jazdy. Ďalej môže vodič predchádzať cyklistu aj v križovatke a v jej tesnej blízkosti.
Paragraf 17, odst. (2)
Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.
Paragraf 17, odst. (5), písm. f)
Řidič nesmí předjíždět:
f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
1. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku
Ad 6 Telefonování za jízdy !
Vodič nesmie pri jazde vozidlom držať v ruke alebo iným zpôsobom telefonny prístroj alebo iné hovorové nebo záznamové zariadenie.
Paragraf 7, odst. 1, c)
Řidič nesmí
c) při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení,
Novela upresňuje dosiaľ platný zákaz, ktorý mohol byť teoreticky obchádzaný tak, že vodič vzal mobil medzi rameno a hlavu a nedržal ho v ruke. Pokiaľ niekto telefonuje za jazdy, porušuje tak súčasne jednu zo základných povinností vodiča – „venovať sa plne vedeniu vozidla“ (paragraf 5, odst. 1b).
Ad 7 Zastavení a stání !
Novela umožňuje parkovanie nielen súbežne s chodníkom, ale i šikmo a kolmo, bez toho aby to muselo byť vyznačené príslušnou dopravnou značkou. Pri voľbe takého spôsobu parkovania je však potrebné pamätať na to, že se nemení pravidlo, podľa ktorého pri státi musí ostať aspoň jeden jazdný pruh voľný a to o šírke nejmenej
Ad 8 Jízda v jízdních pruzích !
Pokiaľ nastane situácia,že na tri a viacprúdovej komunikácii sa chcú súčasne do voľného jazdného pruhu zaradiť dva automobily, mali by se vodiči riadiť pravidlom pravej ruky. Prednost má teda vozidlo, prichádzajúce z pomalejšieho (vnútorného) pruhu. Niektorí automobilisti v rýchlych pruhoch však mali možno dojem, že ako rychlejší majú prednosť ... Novela túto situáciu rieši úplne jednoznačne a jasne: prednosť majú vodiči automobilov prichádzajúcí z pravých jazdných pruhov.
Paragraf 12,odst. 4
Na pozemní komunikaci o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující
Odst. 6
Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středového jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu: obdobně se postupuje při přejíždění z levých jízdních pruhů do středních jízdních pruhů na pozemní komunikaci o čtyřech a více jízdních pruzích na vozovce.
Odst. 7
Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucího v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.
Ad 9 Jízda po kruhovém objezdu !
Vodič nedáva znamenie o zmene smeru jazdy pri vchádzaní na kruhový objazd. Vodič je povinný dať znamenie o zmene smeru jazdy pri vychádzaní z kruhového objazdu, a tiež pokiaľ na ňom prechádza z jednoho pruhu do druhého.(Pozn:to by asa hodilo aj u nás).
Paragraf 22, odstavec 5
Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“, nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
Paragraf 30, odst. 5
Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle par. 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy.
Ad 10 Jízda nákladních vozidel !
Určite poznáte situáciu, keď pomaly jazdiaci kamión začne na diaľnici predzádzať a blokuje prevádzku. Toto konanie vodiča teraz zakazuje aj další novelizovaný paragraf, ktorý postihuje v podstate rovnaké chovania, ale trochu inak. Zakazuje predchádzanie nákladným vozidlám nad 3,5 t (na osobné vozidlá kategorie N1 to neplatí ...) a jazdným súpravám, pokiaľ nemají dostatočný náskok rychlosti oproti vozidlu, ktoré chcú predchádzať (t.j. rozbehnuté kamióny nie rozbiehajúce sa za účelom predchádzania ).
Paragraf 12, odst. 4
Na pozemní komunikaci o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující
Paragraf 36, odst. 4
Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující
Ad 11 Zákaz používání antiradarů !
V Českej republike je zakázané používať aktívne rušičky radarov, ktorých používanie naviac zakazuje aj telekomunikačný zákon a ktoré sa požívajú nelegálne i proti laserovým meračom rýchlosti.
Paragraf 3, odst. 4
Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen antiradar).
Ad 12 Průjezdný jízdní pruh na dálnicích při dopravní zácpě !
Aby bol pri dopravných zápchach na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá zaistený plynulý prejazd vozidiel s právom prednostnej jazdy (vozidiel s modrými majákmy), zákon nanovo stanovuje spôsob vytvárania tzv. prejazdného jazdného pruhu o šírke nejmenej
Náhledy fotografií ze složky Nové pravidlá v ČR